X
تبلیغات
رایتل

آیت الله العظمی الامام خامنه اییکی از دوستان با یه سوالی از طرف یکی از مخاطبین وبلاگش روبرو شده بود و عینا اون رو پرسیده بود و من جوابشو توی بخش نظرات یکی از وبلاگام(وبلاگ مهیمن) دادم.

اما دیدم خودش یه پست خوب و جالبه به همین خاطر تصمیم گرفتم که عینا اونو بذارم.

«سلام یکی از دوستانم این کامنت را برای من گذاشته که من عینا برای شما میگذارم.

اگر می شود به بنده جواب لطف بفرمایید.
سلام خدمت دوست عزیز
ممنون از وبلاگ خوبتون
سوالی برام پیش اومده در مورد این پستتان که در صحبت های خیلی از دوستان شنیدم ولی اجازه ی صحبت کردن نمیدهند! یعنی تا سوال می پرسم میگند که این فکر دشمنه و راه ما جداست از اونها و روشنگری نمیکنند. امیدوارم شما مارو به چوب عداوت نزنید. سوال رو نگفته به قدر کافی پر حرفی کردم
سوال اینکه شما تو این پست بیان کردید «ولی امر مسلمین جهان» و «حضرت آیت الله العظمی»، شک ندارم که طبق آیه ولایت (55 مائده) ولی مسلمین خدا و رسولش (ص) و ائمه ی معصومین (ع) هستند. حال چطور رهبر عزیزمان هم در زمره ی ولی امر قرار میگیرند؟
توضیح بیشتر اینکه من شک ندارم که ایشون در عرض سه ولیی که در آیه ذکر شده اند نیستند. سوال ام این است که طبق چه رابطه ای ایشان در طول این اولیا که توسط قرآن معرفی شده اند قرار می گیرد؟

در مورد لفظ دوم هم که به طور مشابه آیت الله العظمی به معنی نشانه ی خداست، باز در این مورد شک ندارم که خداوند اگر نشانه ای داشته باشد از طرف خودش جعل شده است، و خودش او را نشانه برای خلق قرار داده است. که اینجا مجدد سوال مطرح میشود که چطور می توانیم کسی را آیت خدا بدانیم؟ چه پیش نیازهایی هست تا کسی رو آیت خدا بدونیم ؟ امکان دارد ما هم آیت خدا شویم؟»


 پاسخ :
باسلام و احترام
اولا: باید توجه کنیم که «ولایت» به چه معناست و در قرآن به چه معنایی به کار رفته!
ولایت معانی مختلفی داره و مهمترینش دو معناست: یکی سرپرستی و دیگری دوستی!
که طبق آیات قرآن خدا و رسول خدا و ائمه معصومین علیهم السلام بر مومنان ولایت و سرپرستی دارن!
که از معصومین علیهم السلام با عنوان «اولواالامر» تعبیر شده!
«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُم‏» نساء/59
برخی از اهل سنت قائل به این هستن که این اولواالامر(صاحبان امر) هر کسی میتونه باشه که به خلافت برسه و حکومت بیفته دستش.
مثلا معاویه با تمام ظلم و ستم هایی که کرده از نظر اهل سنت جزء اولواالامر محسوب میشه و الان هم که حکومت ظالم و جنایتکار آل سعود در عربستان صعودی فساد میکنه جزء اولواالامر محسوب میشه و تبعیت از معاویه و مروان بن حکم و آل سعود و ... واجب شرعیه!!!!
اما واقعا کدوم عقل سلیمی چنین چیزی رو می پذیره و قبول میکنه که خداوند متعال تبعیت از معاویه و ابن زیاد و آل سعود و سایر حاکمان ظالم رو در زمره ی اطاعت از اولواالامر و همردیف اطاعت از خودش و رسول اکرم(ص) قرار داده باشه؟؟؟؟
هرگز اینطور نیست.
بلکه اولوالامر باید کسانی باشند که یا به امر خدا و یا به امر اولیاء معصوم خدا، تایید شده باشن.
مثلا ولایت علی(ع) و ائمه معصومین(ع) از طرف خدا صورت گرفته چون در احادیث شیعه و سنی جانشین پیامبر 12 نفر اعلام شدن(یعنی سایر حاکمان ظالم مثل آل سعود و .... در زمره اولواالامر نیستن) و حتی در روایات شیعه اسامی 12 امام شیعه که از علی(ع) شروع شده و تا حضرت ولیعصر(عج) ختم شده، ذکر گردیده!
خب! حالا اگه مثلا فرض کنیم در زمان حضرت علی علیه السلام باشیم و ایشون بر شهر و دیار ما حاکمی رو منصوب کنن، آیا اطاعت از حاکم منصوب از طرف علی(ع) ، اطاعت از ایشون محسوب میشه یا نه؟؟؟؟
بله دقیقا همینطوره چون همون طور که تمرد از حاکم منصوب حضرت علی(ع) جرم و ایستادن در مقابل علی(ع) و بالتبع اون در مقابل رسول خدا و نهایتا خود خدا محسوب میشه اطاعت از اونها هم همینطوره!

پس تا اینجا معلوم میشه که اطاعت از خدا ، رسول خدا و ائمه معصومین و منصوبین این بزرگواران واجب و عین ولایت اونهاست.
در احادیث شیعه حدیث از حضرت حجت(عج) وجود داره با این مضمون که:« در حوادثی که به وقوع می پیوندد به روایتگران احادیث ما رجوع کنید.»
خوب اینجا ممکنه این مسئله به ذهنتون بیاد که حاکمان ظالم مثل آل سعود و آل خلیفه و ... هم ممکنه روایتگر نبی اکرم و حتی روایتگر احادیث مختلف باشن. پس آیا میشه از اونها هم تبعیت کرد؟؟؟
یا حتی خیلی از کسانی دیگه که شیعه هم هستن ممکنه روایتگر احادیث اهل بیت(ع) باشن و خیلی های دیگه این احادیث رو روایت کنن.
آیا باید از همه تبعیت کرد؟؟؟
چرا فقط یک نفر رو به عنوان رهبر و ولی قبول میکنیم؟؟؟
در جواب باید گفت که صرف بیان احادیث هرگز نمیتونه ملاک برتری و تقوا و ولایت باشه.
چون در طول تاریخ افراد زیادی بودن که حدیث روایت میکردن و بسیاری از این روایت جعلی بوده و افرادی مثل ابوهریره به جعل روایت و احادیث می پرداختن!
پس روایتگر احادیث باید یک سری ویژگیها داشته باشه تا محل رجوع مردم و شیعیان باشه!
اولا باید شیعه باشه چون غیر شیعه برای شیعه و اهل بیت و احادیث اونها خیلی اهمیتی قائل نیست اصلا تشیع رو قبول نداره.

ثانیا: باید عادل باشه و بر خلاف هوای نفسانی خودش و تنها و تنها در مسیر حق و عدالت و خداجویی قدم برداره.

ثالثا: باید انقدر عالم و دانا باشه که بتونه احادیث جعلی و باطل رو از احادیث واقعی تشخیص بده و بدونه کدومیک از این احادیث از ائمه معصومین(ع) صادر شده و کدومیک از اونها مجعول هست.
نتیجه اینکه هرکسی که روایتگر حدیث باشه نمیتونه محل رجوع قرار بگیره چون هر روایتگری الزاما روایتش صحیح نیست!

خب در این شرایط تنها کسی که دارای چنین ویژگیهایی هست و مورد نظر روایت حضرت مهدی(عج) قرار میگیره عالمان شیعه هستن و بس. یعنی کس دیگه ای نمیتونه چنین ویژگی رو داشته باشه!
پس اطاعت از اونها شبیه به اطاعت از ائمه اطهار(ع) هست با این تفاوت که این علما معصومین نیستن و احتمال خطا در اونها هست و اون مراتب معنوی عمیقی رو که یک امام معصوم داره، ندارن! اما به هر حال چون جزء برترین افراد جامعه از لحاظ معنوی هستن و مشمول حدیث حضرت حجت(ع) میشن اطاعت از اونها لازم و واجبه!

خوب حالا باید کدومیک از عالمان شیعی رو بعنوان ولی فقیه قبول کنیم؟؟؟
اولا تمام مراجع بزرگوار تقلید، ولایت فقیه رو قبول دارن چون اگر ولایت فقیه رو قبول نداشته باشن یعنی ولایت خودشون رو که فقیه هستن بر مقلدانشون ، قبول ندارن و نمیتونن از اونها خمس و زکات و وجوهات شرعی رو دریافت کنن.

ثانیا: چون همه ی اونها نمیتونن همزمان رهبر جامعه باشن و رهبریت شورایی هم نمیتونه حلّال مشکل باشه چون رهبریت شورایی ممکنه باعث اختلاف و تشتت آراء بشه پس تنها و تنها باید یک نفر به عنوان رهبر انتخاب بشه که این انتخاب هم بوسیله ی عالمان و مجتهدان متعددی(در مجلس خبرگان) صورت میگیره!

با تمام این تفاصیل به این نتیجه میرسیم که اطاعت از اون یک فرد(که حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای هست) بر همه واجبه حتی بر سایر مراجع بزرگوار تقلید.

اما اینکه چرا به برخی از عالمان دینی میگیم: «آیت الله العظمی» ؟؟؟
اولا تمام موجودات عالم ،«آیت و نشانه ی خدا» هستن. اما چون یک نفر با عبادت و تقوا و مراقب از نفس خودش مراتب بالای دینی رو طی میکنه و به جایی میرسه که راه مستقیم دینی رو از چاه مشخص میکنه بر گردن بقیه حق بسیار زیادی داره و در پیشگاه خداوند متعال هم جایگاهش رفیع هست.
به همین خاطر ما از باب احترام و کرامت به این عزیزان لقب «آیت الله الظمی» یعنی نشانه ی بزرگ خدا، میدیم.
و صرفا از باب کرامت و احترام هست.

ثانیا: در یک معنای ساده هیچ پیش نیازی برای لفظ صرف «آیت الله» بر موجودات نیست.
حتی شما هم آیت خدا هستین.
اما در عرف جامعه این لفظ بیشتر برای احترام به بزرگان دینی شیعه خطاب میشه!

والسلام علی من اتبع الهدی


نوشته شده در تاریخ شنبه 5 بهمن 1392 توسط مهدی
 
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | تهیه و طراحی : مهدی شعبان | :